Brev:
Tager ikke på
8. september 2009
Alder:
7 mdr.
Tager ikke på
Kære Helen
Min lille pige på lidt over 7 mdr. (født to uger efter termin) er holdt op med at tage på. De sidste tre uger har vægten stået stille lige under 9 kg. Jeg er ret bekymret over det, især fordi det føles som en gentagelse af de første tre uger efter fødslen, hvor hun heller ikke tog på (tror ikke hun var stærk nok til at sætte mælkeproduktionen rigtigt igang, blev lagt til næsten hver halvanden time, men faldt hurtigt i søvn, så hun måtte fedes op med en ekstra flaske efter måltiderne). Siden da har amningen fungeret godt og hun begyndte at tage fint på uden ekstra flaske.
I de sidste uger, hvor hun ikke har taget på er skemaden begyndt at fylde mere i forhold til amningen. Jeg ammer hende nu 5 - 6 gange i døgnet mod tidligere 8 - 11 gange (ca. 04.30, 9.00, 13.30, (nogle gange også 15.00), 18.15 og 19.30 den sidste gang ganske kort). Derudover får hun morgenmad 7.30 (øllebrød), frokost 11.30 (grøntsagsmos), frugt og lidt grød 14.30, aftensmad 17.15 (grøntsagsmos).
Jeg tænker selv, at vi er kommet for sent igang med fisk og kød, fordi jeg har været bekymret for, at hun ikke ville spise mosen med de nye smage i. Vi er først kommet igang i denne uge og da hun skulle have fisk anden gang på en dag, så ville hun ikke spise det.
Morgenmaden er også først kommet igang i den seneste halvanden uge, fordi hun har nægtet at spise grød (har prøvet stort set alle slags mel og gryn - rismel, majsmel, boghvedemel, havregryn, hirseflager). Det var først da jeg begyndte med øllebrøden, at hun ville spise om morgenen.
Jeg tænker også, at jeg måske ikke har fået tilsat nok fedtstof og mælk til maden, er lidt i tvivl om forholdet mellem mos, fedtstof og mælk.
Nogle dage er det svært at få hende til at spise, men det kan hjælpe, at hun får lov at sidde og nasse med hænderne nede i maden samtidigt med at jeg mader hende.
Hun får laktulose (4-5 mll.) og 1 teske sveskemos dagligt for maven, som mindst en gang om ugen stopper helt til, hvor hun så ikke vil spise. Jeg synes maden kommer ret ufordøjet igennem, så jeg ved ikke, hvor meget hun egentlig optager (har afføring 3-4 gange dagligt).
Hun er lige nu ved at få sin tredje og fjerde tand, og har været forkølet et par gange i den seneste uge. Så det kan måske også betyde noget for hendes madlyst.
Hun får også d-dråber og jerndråber.
Skal lige nævne, at hun har børneeksem og derfor ikke må få tomat, appelsin, kiwi og jordbær.
Jeg kan se, at hendes kurve knækker lige nu i forhold til normalen, hvor hun i forhold til sin fødselskurve skulle have ligget på omkring 9,5 eller 9,7 kg. Hun vejede 3.965 kg. ved fødslen
Er det en normal udvikling eller skal jeg sætte noget særligt igang? Jeg er begyndt at tilsætte ekstra meget fedtstof og mælk til maden og vi prøver at komme op i gear med kød og fisk, men er det det rigtige at gøre og er der andet fed kost jeg kan/ bør give hende?
Med venlig hilsen
Eva